اجرای روف گاردن

در توصیف عامیانه به بام سبز روی پشت بام، حیاط یا تراس اجرا می‌شود را  روف گاردن می‌گویند.
مکانی را برای کاشت و یا قرار دادن گیاهان در نظر گرفته که معمولا در ارتفاعی بالاتر از سطح خاک زمین می‌باشد. روف گاردن فضای مفرح برای دورهمی‌ها و اجتماعی درون محیطی ایجاد می‌کند که مورد استقبال معماران و مهندسان صنعت ساختمان سازی قرار گرفته است.
در اجرای روف گاردن المان‌های مختلفی را در نظر می‌گیرند مانند: آلاچیق، آبنما، پرگولا، گلدان‌های پرتابل یا ثابت با فضای سبز، استفاده از چمن‌های مصنوعی و طبیعی، باربیکیو، نیمکت یا چوب‌های اشباع، جکوزی، آشپزخانه‌های صحرایی، استخرهای فایبرگلاس و طراحی مکان‌هایی جهت آفتاب گرفتن.

برای پیاده سازی این مکان مفرح و دلنشین دو مرحله عمرانی وجود دارد.

  • اجرای ایزولاسیون و زهکشی
  • لنداسکیپ (طراحی فضای سبز با امکاناتی مانند: باربیکیو، آبنما، آلاچیق و…)

بکار بردن مصالحی مانند: نوین ژئوسنتتیک مثل: ژئوتکستایل، ژئودرین در کاهش قیمت‌ها و ایمنی بیشتر ایزولاسیون و زهکشی و فیلتراسیون بام یکی از مهمترین و کاربردی ترین اجزاء ساختمان می‌باشد.
برای روف گاردن یا بام سبز را می‌توان فقط با قرار دادن چند گلدان در پشت بام شروع کرد و یک فضای سبز زیبا ایجاد نمود.

موارد مهم و کاربردی برای اجرای روف گاردن

برای اجرای روف گاردن لازم نیست حتما روی بام یا پشت بام طراحی و پیاده سازی شود آن را می‌توان در لابی ساختمان‌ها، تراس، حیاط و … در نظر داشت.

1. کاشت گیاهان مناسب برای روف گاردن

این نوع گیاهان باید تاب و تحمل گرما و نور مستقیم آفتاب را داشته و رشد گیاه حتما در زمان کاشت و قراردادن آن در نظر گرفته شود.

موارد مهم و کاربردی برای پیاده سازی روف گاردن

2. ایجاد فضای سبز روی پشت بام

برای ایجاد فضای سبز می‌توان ترکیبی از گلدان، گیاهان و بوته میوه قرارداد.

3. آبیاری اتوماتیک برای روف گاردن

برای آبیاری گیاهان در روف گاردن بهتر زمان‌های مشخصی را در نظر داشت و با آبیاری هوشمند و اتوماتیک بهره گرفت.

4. استفاده از نورپردازی روف گاردن

به کاربردن نورپردازی در طراحی روف گاردن آن را بسیار زیبا و لاکچری می‌کند البته از هزینه بالایی برخوردار است.

5. زیرسازی پشت بام

استفاده از تکنیک  مدولار زیرسازی بام مورد استفاده قرار می‌گیرد که در تمام سطح روف گاردن قابل اجرا می‌باشد.

6. کف سازی فضای روف گاردن

اجرای کف در روف گاردن به صورت چوبی، قلوه سنگ تزئینی، شن و.. مورد استفاده قرار می‌گیرد. که هرچه سطح بزرگتر باشد بل الطبع هزینه اجرای آن هم بیشتر خواهد بود.

7. امکانات جانبی روف گاردن

آتریوم، آلاچیق، مبلمان آبنما، قرار دادن فضاهایی مانند: آشپزخانه صحرایی و… همه شامل امکانات جانبی روف گاردن می‌باشد. در اجرای روف گاردن هرچه از متریال و المان‌های بهتری استفاده شود روف گاردن زیباتر و بادوام‌تری خواهید داشت.

نورپردازی روف گاردن

8. مشخصات اجرای و پیاده سازی روف گاردن

اجرای روف گاردن در هر پشت بامی‌قابل اجرا می‌باشد فقط باید آن را با عایق و سیستم اصولی زهکشی آب رسانی کرد و مکان مناسبی برای کاشت و پرورش گونه‌های مختلف گیاهی با توجه به شرایط آب و هوایی آن منطقه در نظر گرفت.

تصورات غلط در بین مردم عامیانه درباره روف گاردن

تصورات غلط در بین مردم عامیانه درباره روف گاردن شامل موارد زیر است:

1. بام ساختمان نشت پیدا می‌کند

اگر پیاده سازی روف گاردن از غشای ضد آب سقف ساختمان در برابر تابش نور ماوراء بنفش که جلوگیری از زنگ زدگی می‌کند مراقبت کرده و در صورت پیاده سازی اصولی آن عمر ساختمان را افزایش می‌دهد.

2. تصور می‌کنند باغچه پشت بام می‌تواند مشکلات ساختاری ایجاد نماید

در طراحی جدید مهندسان ساختمان و معماران بر حسب میزان باری که ساختمان تحمل می‌کند برای حتی محوطه سازی مانند: پرگولا، آلاچیق، آبنما، فضای سبز و.. را در نظر می‌گیرند حتی با در نظر گرفتن بارهای زنده برف و باران
روف

3. روف گاردن با کیفیت عالی

اگر علاقه زیادی دارید که یک روف گاردن داشته باشید می‌توانید با مشورت گرفتن از متخصصان و طراح ، معماران و محوطه سازان در کمترین زمان و بهینه ترین قیمت یک طراحی زیبا و مقرون به صرفه را داشته باشید.

تاریخچه پیدایش روف گاردن

اولین فضاهای زیبا و سرسبز در پشت بام خانه در کشور آلمان به وجود آمد و مورد استقبال اکثریت مردم در این کشور و دیگر کشورها قرار گرفت از مشهورترین روف گاردن می‌توان به تالار شهر شیکاگو اشاره کرد.

مزیت های روف گاردن

مزیت‌های طراحی و پیاده سازی روف گاردن

روف گاردن دارای پوشش گیاهی بوده که باعث جلوگیری از به هدر رفتن آب می‌شود به کاهش آلودگی هوا کمک اساسی می‌کند و همانند عایق حرارتی برای ساختمان می‌باشد و حتی می‌توان از انرژی خورشیدی کمک گرفت و طراوت و زیبایی محیط را دو چندان می‌کند.

هزینه روف گاردن

برای پیاده سازی و اجرای روف گاردن به عوامل زیادی بستگی دارد که می‌توان به نوع المان و متریال بکار رفته، وسعت و نوع مکان پروژه، طبقه پروژه، نوع گیاهان بکاررفته درآن، نوع کفپوش، تعداد گلدان‌ها، فلاورباکس‌ها و … اشاره کرد، فلاورباکس در محوطه سازی کاربرد زیادی دارد و فضای روف گاردن را زیباتر می‌کند.
فقط باید در نظر داشته باشید که به فکر اجرای روف گاردن ارزان قیمت و مصالح بی کیفیت نباشید زیرا ساختمان شما دچار خسارت زیادی خواهد شد.

پیاده سازی روف گاردن به شکل متمرکز

مهم‌ترین مورد در این نوع اجرا آب بندی یا شیب بندی کف می‌باشد زیرا آب ناشی از آبیاری گیاهان و آب باران بصورت مستقیم در کف جاری می‌شوند و از طریق کف شوها به خارج از پشت بام هدایت می‌شوند.
ایجاد لایه ضد ریشه در سقف برای جلوگیری از رشد بیش از حد گیاهان وحشی که باعث آسیب به ساختمان نشود.
برای پیاده سازی زیرساخت مراحل زیر لازم است که شامل:

1. پیاده سازی کفسابی، شیب بندی و پوکه ریزی با در نظر گرفتن کف شورها به شکل بهینه با کمترین وزن به سقف

2. پیاده سازی و لایه بندی که به شکل پرایمر، ایزوگام حرارتی و اپوکسی به شکل ملاتی می‌باشد.

3. پیاده سازی و آب بندی و ضد ریشه که برای آن از موزاییک سنگ یا ملات استفاده می‌کنند باید در هنگام آب بندی کف، آب بندی دیواره‌ها هم توجه نمود.

4. پیاده سازی لایه آنتی روت ضد ریشه به شکل اپوکسی، حرارتی، پرایمری به شکل ملاتی

5. اجرای تیغه چینی با ارتفاع 20 سانتی‌متر

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *