اجرای سازه‌های بتنی و فولادی

مهم‌ترین مرحله برای طراحی هر پروژه‌ای تصمیم‌گیری برای اجرای سازه‌های بتنی و فولادی می‌باشد، با خیال راحت این مرحله را به گروه معماری اردیبهشت بسپارید.
زیرا برای هر پروژه نوع سازه‌ای که استفاده می‌شود بنا به نوع شرایط متفاوت است این سازه‌ها به عنوان سازه‌های بهینه شده مورد ازیابی قرار می‌گیرند.
سازه‌های بتنی و فولادی در اجرا دارای تفاوت‌های هستند که شامل:

  • طول عمر
  • مقاومت
  • پیوستگی مصالح
  • هزینه ساخت
  • مدت زمان اجرا

طول عمر:

سازه‌های بتی از طول عمر معینی برخوردار است زیرا این سازه‌ها با گذشت زمان دچار افت و خزش می‌شود و تاثیر منفی در عملکرد سازه خصوصا در وقوع زلزله می‌شود در صورتی که سازه‌های فولادی افت مقاومت با گذشت زمان را ندارد به همین دلیل نسیت به سازه‌های بتنی این برتری را دارد.
مقاومت در برابر آتش سوزی
سازه‌های فولادی در برابر شوک‌های حرارتی و آتش سوزی دارای مقاوت پایینی دارند ولی سازه‌های بتنی مقاومت نسبتا بالایی دارند و این مورد یکی از مزایای این سازه‌ها به حساب می‌آید.

مقاومت:

مقاومت بالای سازه‌های فولاد نسبت به وزن آن نسبت به سازه‌های بتنی از مزیت‌های آن به شمار می‌رود این مورد برای پروژه‌ها و ساختمان‌هایی که روی زمین‌های سست احداث می‌شود از اهیمیت فوق العاده‌ای برخورد است خصوصا در زمان وقوع زلزله از اهمیت چشم گیری برخوردار می‌باشند
عملکرد سازه‌های بتنی و سازه‌های فولادی را می‌توان برای مقاومت‌های مختلف طراحی و اجرا کرد.

پیوستگی مصالح:

سازه‌های فلزی به دلیل داشتن پیوستگی و همگن بودن مواد تشکیل دهنده آن‌ها از پیوستگی نسبتا خوبی برخوردار است منتهی در سازه‌های بتنی پوشش تشکیل شده بتن در هنگام زلزله روی میلگرد اثر مخربی می‌گذاشته و باعث ترک برداشتن بتن می‌شود و مقاومت آن را کاهش می‌دهد.

هزینه ساخت:

هزینه اجرای سازه‌های فولاد به مراتب بیشتر از سازه‌های بتنی می‌باشد در سازه‌های بتنی هزینه فولاد بکار رفته در آن هم متفاوت است ولی سازه‌های بتنی نسبت به سازه‌های فولاد پرطرفدار و مقرون به صرفه می‌باشد.

مدت زمان اجرا:

در سازه‌های فولادی می‌توان همزمان تمامی طبقات را اجرا کرد ولی در سازه‌های بتنی این امکان وجود ندارد بنا براین سازه‌های فولادی از سرعت اجرا بیشتری برخوردار می‌باشند در این سازه‌ها یکسری از قطعات در کارخانه ساخته شده و در محل فقط نصب می‌شود ولی در سازه‌های بتنی هر مرحله زمان بر بوده و امکان اجرای همزمان و سریع وجود ندارد