المان‌های طبیعی برای زیباسازی باغ و ویلا

داشتن فضای زیبا و دلنشین در خارج از فضای سرپوشیده خانه باعث شادابی و تغییر در حال و احوال اعضا می‌شود. هرچه باغ، ویلای خود را به طبیعت نزدیک‌تر کنید مکانی زیباتر و رویایی‌تر خواهید داشت که از جذابیت فوق‌العاده‌ای برخوردار خواهد بود که می‌توانید از المان‌های طبیعی برای زیباسازی باغ و ویلا استفاده کنید و برای این منظور لازم است از خدمات شرکت طراحی باغ ویلا اصفهان کمک بگیرید. از فضاسازی محوطه باغ ویلا با ایده‌های جذاب هرگز غافل نشوید.

اصول طراحی محوطه

طراحی محوطه دارای شش اصول می‌باشد که می‌‍‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. وحدت
  2. تاکید
  3. تعادل
  4. مقیاس
  5. ریتم
  6. سادگی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. وحدت

در طراحی محوطه داشتن وحدت به این منظور است که عناصر و چیدمان قرارداده شده در آن محدوده دارای ارتباط بصری و پیوستگی داشته باشد و یک ریتم و هماهنگی در آن مکان وجود داشته باشد.

2. تاکید با تمرکز

در این طراحی بکار بردن نقطه کانونی بسیار مهم است که در نگاه اول توجه افراد را به خود جلب می کند این قسمت را می توان از نظر سایز، شکل، رنگ بندی، بافت و… با اجسام پیرامون خود متفاوت است مانند: قرار دادن درخت بزرگ در مرکز، گلکاری جذاب، مجسمه، آبنما و…

3. تعادل

طراحی به نحوی باشد که قرار گرفتن اجسام و نیروها در هر طرف از محوطه نسبت به یک محور عمودی فرضی باشد زیرا چشم‌ها به دنبال وزن کردن اجسام در دو طرف محوطه می‌‍باشد.
مانند اگر طراحی مسیر عبور در دو طرفه محوطه مسیر عبور را تداعی کند که در یکی درخت بزرگی قرار داده شده باشد آن مسیر سنگین‌تر به نظر می‌رسد. در نظر گرفتن تعادل در محوطه به صورت متقارن و نامتقارن می‌باشد.

4. مقیاس و تناسب در محیط پیرامون

طراحی مقیاس و تناسب در فضا بدیم منظور است که هماهنگی بین اجسام در فضا و اندازه‌های انسانی وجود داشته باشد و از اندازه‌های متناسبی نسبت به همدیگر برخوردار باشند.

5. ریتم در طراحی

ریتم یعنی تکرار، استفاده از تکرار اجسام مشابه (گل‌ها، درختان، سنگ‌های رنگی و…) در محوطه یک وحدت و هماهنگی را به وجود می‌آورد که به آن اطلاق می‌شود.

6. سادگی در طراحی

استفاده از حداقل امکانات، عناصر و اجزا به صورت کاربردی، قابل فهم یکی از اصول مهم در طراحی به حساب می‌آید.

المان‌های طبیعی برای زیباسازی باغ و ویلا

المان‌های محوطه سازی عبارت است از:

  1. طراحی آبشار مصنوعی
  2. طراحی چمن مصنوعی
  3. طراحی برکه مصنوعی
  4. طراحی قلوه سنگ‌های رودخانه‌ای
  5. طراحی کلبه چوبی در محوطه باغ، ویلا

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

طراحی سایبان در طراحی محوطه

1. طراحی آبشار مصنوعی

این آبشار، از آبشار طبیعی الگو برداری شده معمولا برای ساخت این آبشار آن را روی یک تپه و سطح شیب دار بنا می‌کنند که هرچه این سطح دارای شیب تند باشد آب با شدت بیشتری سرازیر شده و جذابیت فوق العاده‌ای دارد.

2. طراحی چمن مصنوعی

اگر تمایل داشته باشید که فضای بیرون حالت طبیعی داشته باشد می‌توانید از این چمن بجای چمن طبیعی استفاده نمایید.

3. طراحی برکه مصنوعی

طراحی این برکه‌ها بصورت منظم و نامنظم است که هرچه نامنظم‌تر و طبیعی‌تر باشد زیباتر خواهد بود و اگر از آبنما داخل آن طراحی شود باعث بیشتر شدن جذابیت فضا می‌شود.

4. طراحی قلوه سنگ‌های رودخانه‌ای

این نوع سنگ‌ها از عناصر طبیعی بسیار جذاب بوده که در فضای داخلی و خارجی ساختمان بکار می‌رود این سنگ‌ها بخاطر داشتن طرح و رنگ طبیعی خود (شکسته، گوشه‌دار، گرد و در وزن‌های مختلف) در طراحی باغچه، فضاهای سبز، آکواریوم، جعبه‌های گل، کارهای هنری و خلاقانه و همچنین در کف استخر و حمام به شکل واش بتن بکار می‌رود.

5. طراحی کلبه چوبی در محوطه باغ، ویلا

طراحی آلاچیق یا کلبه چوبی در فضای ویلا، باغ داشتن خانه‌ای طبیعی و رویایی را برای فرد تداعی می‌کند.
استفاده از متریال چوب در فضا بعلت طبیعی و هماهنگی با طبیعت دارای طرفداران زیادی بوده و مکانی منحصر به فردی را به وجود می‌آورد.

عناصر مهم در طراحی محوطه

عناصری که در طراحی محوطه مهم است شامل:

  • در نظر گرفتن سایبان
  • مبلمان و نشیمن
  • پوشش گیاهی در محوطه
  • آتشدان و شومینه

در ادامه هر یک از عوامل فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. طراحی سایبان در طراحی محوطه

طراحی سایبان و آفتابگیر مانند: سایبان چتری، سایبان پارچه‌ای، پرگولا، آلاچیق این سایبان‌ها علاوه بر روزهای آفتابی در روزهای بارانی هم قابل استفاده هستند.
و فضای دنجی، آرامش بخشی را برای شما و دورهمی‌های خانوادگی فراهم می‌کند تا بتوانید از محیط اطراف‌تان لذت ببرید.

.نورپردازی محوطه

2. قرار دادن مبلمان و نشیمن

مبلمانی که در محوطه قرار داده می‌شود بهتر است از جنس آلومینیوم، استیل، چوب، پلاستیک و … باشد زیرا مبلمان‌های قرارداده شده در فضای بیرون در مقابل عواملی چون آب و هوا، فضای محوطه و تعداد افرادی که از آن استفاده می‌کنند بستگی دارد.

4.طراحی پوشش گیاهی در محوطه

یکی از عناصر مهم و کلید در طراحی فضای سبز و پیاده سازی محوطه استفاده از پوشش گیاهی متنوع می‌باشد که باعث نشاط، سرزندگی می‌شود
برای طراحی این المان حتما به آب و هوا وخاک منطقه توجه نموده و بنا به فصول مختلف از پوشش گیاهی متفاوتی استفاده نمایید.

6.طراحی آتشدان و شومینه

طراحی آتشدان و شومینه حس گرما بخشی و انرژی را در فرد تداعی می‌کند و به زیباسازی فضای محوطه کمک زیادی می‌نماید زیرا می‌توان آن را در شکل و سازهای مختلف با جنس مصالح گوناگون طراحی کرد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *