نکات محوطه‌سازی ویلا

طراحی محوطه‌سازی ویلا از گیاهان متنوع متناسب با شرایط جغرافیایی آن منطقه یعنی شرایط دما و میانگین دما استفاده می‌کنند.

معمولاً زمانی که افراد به سراغ شرکت‌های طراحی و اجرای ویلا اصفهان می‌روند آن چیزی را که در نظر قرار می‌گیرند این است که بتوانند فضای دلنشین و روحیه بسیار مناسبی را با سبک طراحی که برای ویلا وجود دارد در نظر بگیرند.

نکات محوطه‌سازی ویلا

نکات محوطه‌سازی ویلا عبارت است از:

  1. رنگ‌بندی فضای محوطه ویلا
  2. خطوط محوطه ویلا
  3. بافت گیاهی محوطه ویلا
  4. طراحی فضای سبز ویلا
  5. فرایند طراحی فضای سبز ویلا

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. رنگ‌بندی فضای محوطه ویلا

یکی از موارد بسیار مهمی که در محوطه‌سازی بسیار مهم است و حتماً باید به آن دقت شود رنگ می‌باشد که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم می‌تواند باعث شود تا نگاه افراد به طرف آن جذب شود؛ بنابراین زمانی که شما قصد دارید محوطه ویلا را طراحی کنید باید به این نکته بسیار مهم دقت کنید.

این موضوع می‌تواند با گیاهان یا مواردی که درون محوطه ویلا مانند سنگ فرش، دیوار، نرده، آب‌نما و غیره هستند تاثیرگذار باشد و بسیار با اهمیت باشد. نکته‌ی مهمی که در استفاده از رنگ‌ها وجود دارد این است که رنگ می‌تواند باعث جلب توجه بسیار زیادی از چشمان فرد بشود و این موضوع اهمیت بسیار زیادی برای طراح دارد که باید به آن دقت کنند.
به عنوان مثال اگر شما از جعبه گل سفید استفاده می‌کنید باعث می‌شوید بافتی که در فضا وجود دارد و به عنوان بافت گیاهی است در نظر افراد کمتر جلب کند. اگر قصد دارید که کانون توجه بسیار مناسبی را در طراحی ویلای خودتان داشته باشید گزینه مناسبی که می‌توانید از آن استفاده کنید گل‌های سفید و جعبه گل می‌باشد.

اهمیت محوطه‌سازی ویلا

2. خطوط محوطه ویلا

خطوط موجودی که درون حیاط‌سازی ویلا وجود دارند در واقع می‌تواند ساختار و فضاسازی حیاط را و همچنین منظره را به افراد معرفی کنند. به گذرگاهی که روی برکه نهر مصنوعی باغ ویلا وجود دارد ممکن است در طراحی محوطه ویلا تاثیرگذار باشند.

خطوطی که در ویلا به کار می‌رود هر کدام نشان دهنده موارد مختلفی هستند که آن‌ها عبارتند از:

  1. خطوط صاف و زاویه دار سخت می‌توانند یک ظاهر بسیار رسمی را به وجود بیاورند.
  2. خطوط منحنی در واقع یک ظاهر غیر رسمی را به محوطه ویلا می‌دهد.
  3. معمولا از خطوط عمودی استفاده می‌کنند تا بتوانند چشم را بالا بکشند و فضای بزرگتری را به وجود بیاورند.
  4. برای اینکه شما بتوانید خطوط عمودی را به حیاط خودتان وارد کنید می‌توانید از درختان بلند استفاده کنید.
  5. خطوط افقی باعث می‌شوند تا چشم در امتداد زمین کشیده می‌شوند؛ پس از فضای زمین بزرگتر به نظر می‌رسد که این موارد بسیار با اهمیتی در طراحی و محوطه‌سازی می‌باشد.

طراحی محوطه سازی ویلا

3. بافت گیاهی محوطه ویلا

به صورت کلی زمانی که بافت گیاهی به باغ اضافه می‌شود می‌تواند حس و حال فضا را تغییر دهد، پس بافت می‌تواند با استفاده از موارد سخت مانند سنگ فرش‌ها، صخره‌های مصنوعی در برکه‌ها و یا حوزه‌ها ترکیب شوند و فضای جذابی را به وجود بیاورند.

بافت گیاه به دلیل اینکه ظرافت دارند یا درشت هستند می‌توانند نرمی، سبکی و سنگینی خاصی را به فضا بدهد که این موضوع کاملاً به بافت گیاه بستگی دارد. گل‌ها در واقع همگی دارای بافت هستند و شما می‌توانید با استفاده از گیاهانی که بافت عظیمی دارند و بافت مختلفی دارد. راه‌های جذابی را درون ویلای خودتان به وجود بیاورید و در فضای محوطه ویلا تنوع ایجاد کنید.

طراحی فضای سبز ویلا

4. طراحی فضای سبز ویلا

زمانی که انسان‌ها اسم فضای سبز را می‌شنوند ناخودآگاه به سمت پارک‌ها بلوارهای یا میدان‌های می‌رود که درون آن‌ها گل‌کاری، چمن کاری و یا درختچه‌های زینتی وجود دارد. زمانی که صحبت از فضای سبز می‌شود و معمولاً طراحی در ویلا به وجود می‌آید. معمولاً موضوع مورد بررسی ما مقداری متفاوت از آن چیزی است که درون ذهن شما می‌گذرد.

برای اینکه شما بتوانید فضای سبز ویلا و همچنین محوطه‌سازی ویلا را به درستی انجام دهید باید بدانید که عوامل مختلفی در این کار هستند و می‌توانند بر مدل و حالت طراحی شما تاثیرگذار باشند. طراحی محوطه‌سازی ویلا می‌تواند بخش متنوعی را به وجود بیاورد و فضای سبز در واقع زیرمجموعه محوطه‌سازی به حساب می‌آید.

5. فرایند طراحی فضای سبز ویلا

اگر بخواهیم این موضوع را به صورت کاملا عادی بررسی کنیم باید بدانیم زمانی که صحبت از طراحی فضای سبز می‌شود.این فضای سبز در مجموعه محوطه‌سازی قرار دارد و در واقع زیرمجموعه آن به حساب می‌آید.

در قدم اول که برای طراحی فضای سبز ویلا در نظر دارید باید ببینید که چه میزان از محوطه ویلا قرار است به فضای سبز تبدیل شود.
همانطور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم و عوامل مختلفی برای محوطه‌سازی و تاثیرگذار هستند که آن می‌تواند زمینه آلاچیق، آبنما، برکه، آتشکده و موارد دیگر وجود داشته باشد؛ پس در ابتدا شما باید تصمیم بگیرید که چه درصدی از فضای ویلای خودتان را به آن اختصاص می‌دهیم.

طراحی فضای سبز ویلا

زمانی که شما قصد دارید محوطه فضای سبز را تهیه کنید می‌توانید از گیاهان و درختان زینتی استفاده کنید. یا از گیاهان خوراکی و درختان میوه استفاده کنید یا اینکه می‌توانید از هر دوی آن‌ها در کنار یکدیگر استفاده کنید. باید بدانید که این موضوع هیچ تفاوتی به وجود نمی‌آورد و کاملاً بسته به سلیقه شما می‌باشد.

باید بدانید هر گیاهی شرایط پرورش و نگهداری متفاوتی دارد که شما در زمان انتخاب آن باید به این موضوع بسیار مهم دقت کنید. علاوه بر مواردی که گفته شد شرایط اقلیمی و آب و هوایی منطقه ویلایی شما تاثیرگذار هستند و می‌توانند برای گیاهان اهمیت بسیار زیادی داشته باشند.

همچنین باید بدانید که طراحی فضای سبز باید از نظر ساختاری بسیار زیاد با طراحی ویلای شما تناسب داشته باشد. معمولاً بهتر است آن را به صورتی انتخاب کنید که نقش اساسی و مهمی در فضای ویلای شما دارند. گیاهان در بخش‌های مختلفی از محوطه قرار می‌گیرد و می‌توانند مسیر رفت و آمد آلاچیق و مواردی که کمبود فضا هستید. شما می‌توانید با ایجاد تراس سبز و یا دیوارهای سبز فضای جدیدی را به وجود بیاورید و از آن بسیاری استفاده کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *