طراحی باغ به سبک سنتی

طراحی باغ به سبک سنتی برای زیباسازی بیشتر برای فضای داخلی ساختمان بسیار اهمیت دارد. سبک سنتی، طرفداران بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است.

سبک سنتی در ساخت و ساز از دیرباز تا کنون فرایند‌های متفاوتی را گذرانده است. اما با توجه به تغییر و تحولاتی که بر روی سبک سنتی ایجاد شده، باز هم اصالت سبک سنتی به شدت در طراحی باغ مدنظر قرار داده شده است.

البته شکل و ساختار برخی از امکانات و تجهیزات در باغ، به سبک سنتی شکل خود را از دست داده‌اند. اما در روند سنتی شدن آن‌ها، در سبک سنتی به شکل قابل توجهی میزان استفاده از این سبک رو به افزایش است.

طراحی باغ به سبک سنتی

المان‌هایی که در طراحی باغ به سبک سنتی به کار می‌رود عبارت است از:

  1. ایجاد حوضچه
  2. درب و پنجره چوبی و شیشه رنگی در طراحی باغ
  3. به کار بردن تخت سنتی در طراحی باغ
  4. به کار بردن فرش سنتی در طراحی باغ
  5. تاثیر 13 در طراحی باغ
  6. تاثیر تنور در طراحی باغ سنتی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. ایجاد حوضچه

در ساخت ساختمان‌های سنتی، از حوضچه به شدت استفاده می‌شود. حوضچه یکی از ساخت‌های جدا نشدنی برای طراحی باغ است.

در گذشته، ساخت حوض و حوضچه در ساخت منزل، بسیار کاربرد داشته است. حتی در ساخت‌های قدیمی، ساخت حوض به شدت قابل مشاهده است. امروزه برای ساخت باغ با طراحی و سبک سنتی، به کار بردن ساخت و سبک سنتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای هماهنگی بیشتر در فضای داخلی باغ، نباید ساخت حوض و استخر را در کنار هم قرار داد. این دو فاکتور زیبایی را برای فضای داخلی باغ به سبک سنتی می‌گیرد.

در این رابطه، ابتدا باید از فضای داخلی باغ به درستی استفاده کرد. حوض و استخر دو فاکتور جداگانه برای طراحی باغ می‌باشند. غالبأ به کار بردن استخر برای سبک‌های مدرن در طراحی باغ به کار برده می‌شود. حوض نمادی از سبک سنتی برای طراحی باغ است. ابعاد حوض با توجه به میزان فضایی که برای ساخت آن در نظر گرفته شده، از اهمیت زیادی برخوردار است.

طراحی باغ

2. درب و پنجره چوبی و شیشه رنگی در طراحی باغ

برای ساخت باغ و طراحی اولیه آن، ابتدا باید برای ساختمان داخلی باغ، طراحی بی نظیری را ایجاد کرد. ساختمان قرار داده شده در قسمت محوطه باغ، باید به سبک سنتی طراحی شده باشد. برای ایجاد یک سبک سنتی بی نظیر برای ساختمان داخلی باغ، ابتدا باید دیوار‌های‌های آن را با کاهگل ترمیم کرد.

کاهگل، یکی از سنتی‌ترین ملات‌های ساختمانی برای پوشش دهی قسمت بیرونی ساختمان داخلی باغ است. ترکیب پنجره و درب در ساختمان باغ، باید هماهنگی مناسبی با طرح و سبک سنتی باغ داشته باشد.

در سبک سنتی برای باغ، ابتدا باید درب و پنجره‌ها را از جنس چوب انتخاب کرد. جنس چوبی، برای ساختار درب و پنجره به شکل سنتی در کنار دیواره‌های کاهگل شده، حس خوبی را از قدیمی بودن ساخت در ذهن انسان تداعی می‌کند. از شیشه‌های رنگی برای پنجره‌های ساختمان به سبک قدیمی می‌توان استفاده کرد. زیبایی بی نظیر برای قسمت داخلی ساختمان، از فاکتور‌های مهم برای سبک سنتی است.

به کار بردن شیشه‌های رنگی برای پنجره باغ، منجر به تابش نور خورشید به آن و انعکاس نور به قسمت‌های دیگر ساختمان می‌شود. نور‌های منعکس شده به بخش‌های دیگر ساختمان، زیبایی بسیار دل انگیزی را به وجود می‌آورد. انعکاسی از نور‌های رنگی در برخورد آن‌ها بر روی زمین و دیوار‌های کاهگل، انسان را به دوران قدیم و حس و حال گذشته می‌برد.

برای افراد رویا پرداز، استفاده از سبک سنتی بیشتر توصیه می‌شود.

3. به کار بردن تخت سنتی در طراحی باغ

از امکانات کاربردی برای باغ به سبک سنتی، به کار بردن تخت مناسب برای قسمت بیرونی باغ است. در گذشته، افراد برای نشستن در قسمت بیرون از فضای داخلی منزل خود، بر روی تخت‌هایی می‌نشسته‌اند. این تخت‌ها از گذشته تا به امروز کاربردی بودن خود را از دست نداده‌اند. هنوز نیز از این تخت‌ها در مراکز سنتی و برخی از رستوران‌ها استفاده می‌شود.

اما برای باغ به سبک سنتی، به کار بردن تخت در قسمت بیرونی ساختمان، بسیار کارآمد و مناسب و مکانی برای نشستن و بهره بردن از فضای بیرونی باغ را برای افراد فراهم می‌کند. برای زیبا‌تر شدن تخت، باید از پشتی استفاده کرد.

نکته

به کار بردن پشتی به عنوان تکیه گاه بر روی تخت، باید به گونه‌ای باشد که بتوان آن را با سبک سنتی تطابق داد. یکی از راه‌های هماهنگی پشتی با سبک سنتی، پارچه طراحی شده برای آن است. پارچه دوخته شده برای پشتی باید طراحی منحصر به فردی برای سبک سنتی داشته باشد. پارچه سنتی در بازار فراوان یافت می‌شود. البته دوخت‌های متنوعی برای پشتی‌های سنتی در بازار وجود دارد.

دراوردن نان از تنور

4. به کار بردن فرش سنتی در طراحی باغ

یک ابزار کاربردی دیگر برای طراحی داخلی ساختمان، استفاده از فرش است. فرش برای زیباسازی قسمت داخلی ساختمان باغ و همین طور برای روی تخت به کار برده می‌شود. بر روی تخت سنتی نیز از فرش‌های سنتی برای کف آن بهره می‌برند. فرش سنتی، با خاصیت گره و تار‌های زیبا و رنگ بندی بی نظیر آن برای طراحی باغ به شکل سنتی به شدت اهمیت دارد.

5. تاثیر سماور زغالی در طراحی باغ

فضاسازی محوطه باغ ویلا با ایده‌های جذاب محیط شما زیباتر می‌کند. از ابزار‌های کاربردی دیگر در طراحی باغ به سبک سنتی، به کار بردن سماور زغالی است. البته به کار بردن سماور زغالی، برای ابزار‌های قابل به استفاده در باغ است.

بنابراین در دکوراسیون داخلی ساختمان باغ، بسیار تاثیرگذار است. حتی قرار دادن سماور زغالی بر روی تخت فرش شده سنتی، خاص‌ترین و زیبا‌ترین حالت را برای طراحی باغ به وجود می‌آورد. البته ذکر تمامی این موارد، به سلیقه و همین طور میزان بودجه بندی افراد به شدت اهمیت دارد.

6. تاثیر تنور در طراحی باغ سنتی

تنور، یکی از ابزار کاربردی در طراحی ساختمان‌های قدیمی بوده است. قابلیت استفاده از تنور، در سبک سنتی برای طراحی باغ، گزینه خوبی برای افرادی که به پختن نان علاقه‌مند هستند. برای ساخت تنور در قسمت داخلی باغ، باید فضایی را برای آن در نظر داشت.

برای باغ با وسعت بیشتر، به کار بردن تنور با ساختار متفاوت قابلیت بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد. به هر حال، به کار بردن هر وسیله و ساخت سنتی، برای سبک سنتی در طراحی باغ، ضرورت خود را دارد. گاهی اوقات، این میزان از ضرورت به کار بردن وسیله و ساخت قدیمی، به میزان بودجه و همین طور سلیقه افراد بستگی دارد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *