کاربرد هنر پتینه کاری

کاربرد هنر پتینه کاری برای تزئین وسایل، جلوه‌ای زیبا، اما قدیمی و کهنه را برای فضای منزل به وجود می‌آورد. البته پتینه کاری، را می‌توان به نوعی کهنه کاری، بر روی سطوح مختلف دانست.

هنر کهنه کاری یا همان پتینه، با انجام فرایند رنگ کردن اجسام، یا ایجاد بافت‌هایی بر روی آن، انجام می‌شود. به وسیله پتینه کاری، می‌توان تمامی اشیاء و وسایل قدیمی را به صورت کهنه اما مدرن نشان داد.

بنابراین ساختار کهنه و قدیمی بودن یک وسیله، به کمک پتینه کاری حفظ می‌شود. استفاده از هنر پتینه کاری، به شکل قابل توجهی، مورد دقت بیش از اندازه طراحان دکوراسیون قرار گرفته است و بسیاری از شرکت‌های طراحی دکوراسیون اصفهان از آن استفاده می‌کنند.

البته بهره‌مندی از هنر پتینه، تاثیرات قابل توجهی بر روی دکوراسیون داخلی منزل دارد. برای علاقه مندان به این هنر و هنر‌های سنتی، پتینه کاری، یک امر، بسیار کمک کننده در طراحی و تغییر فضای منزل است.

استفاده از طرح‌های مدرن در فضای منزل، به همراه حفظ قدمت و کهنگی آن‌ها به همراه هنر پتینه کاری شکل می‌گیرد.
جنس کاربردی و مواد مصرفی برای ساختار طرح مورد نظر، روی هزینه نهایی تاثیر زیادی دارد. البته می‌توان از این هنر، به عنوان یک هنر معقول برای کسب هزینه منطقی یاد کرد.

آینه مبل و گلدان در کنار هم

هنر پتینه کاری بر روی وسایل

در هنر ماندگار پتینه کاری، تنوع بسیار زیادی از نظر نوع کار وجود دارد. البته هر نوع از هنر پتینه از نظر کاری، نسبت به یکدیگر متفاوت هستند.

بنابراین نیاز به لوازم خاصی برای انجام این هنر وجود دارد. برای اجرای پتینه بر روی شیشه، رنگ کاربردی برای انجام این فرایند، باید از رنگ ویترای باشد.
برای انجام فرایند پتینه کاری بر روی فلز و یا چوب، ابتدا باید از رنگ اکریلیک با پایه آب استفاده کرد.

اما گاهی اوقات، هدف از انجام پتینه کاری، ایجاد نقش و نگار‌های برجسته است. در صورت ایجاد نقش و نگار‌های برجسته، ابتدا باید از موادی مانند: چسب، چوب و خمیر متناسب با پتینه استفاده کرد.

هنر پتینه کاری بر روی دیوار

استفاده از دیوار‌های ساده و یک رنگ، به مرور زمان، منجر به خستگی دید می‌شود. برای ایجاد تغییر در فضای دیوار منزل، باید از هنر پتینه کاری به این هدف رسید.

در نهایت استفاده از دکوراسیون داخلی، خاصیت و زیبایی بی نظیری را برای خانه به وجود می‌آورد. البته روش‌های بسیار متفاوتی برای انجام فرایند پتینه کاری، به کمک اسفنج به شکل بسیار ساده و زیبا انجام می‌شود.
البته فرایند پتینه کاری بر روی دیوار، به کمک پارچه نیز امکان خواهد داشت.

از جمله موارد مصرفی دیگر برای پتینه کاری، بهره‌مندی از کاغذ است. استفاده از نوار‌های کاغذی، برای ایجاد طرح‌های خلاقانه کاربرد بسیار بالایی دارد.
شکل گیری بافت بر روی دیوار، به کمک خمیر انجام می‌شود.

چیدمان منزل

هنر پتینه کاری برای وسایل منزل

استفاده از وسایل برای دکوراسیون داخلی منزل، به خصوص قسمت اتاق نشیمن، بسیار زیاد است که شامل موارد زیر است:

  • تابلو دیواری
  • آباژور
  • میز و صندلی

تمامی موارد فوق، می‌توانند گزینه‌هایی برای هدف پتینه کاری باشند. البته که برای ایجاد طرح سنتی بر روی این اجسام، می‌توان به شکل قابل توجهی، حال و هوای خانه را عوض کرد.
حتی وجود تابلو‌هایی که تنها برای ایجاد هنر پتینه کاری بر روی آن تولید شده‌اند. قرارگیری این نوع از تابلو‌ها، برای خانه با ساختار دکوراسیون مدرن ساده بسیار مناسب است.

ظرف پتینه کاری شده

هنر پتینه کاری برای نمای بیرونی ساختمان

از این هنر، برای قسمت بیرون از ساختمان نیز به کار می‌رود. استفاده از این هنر، در قسمت خارج از ساختمان، منجر به جلب توجه بسیاری از عابران به خود است.

در قسمت نمای بیرونی ساختمان، به شکل معمول، فضای زیادی برای معماران وجود دارد. بنابراین برای ایجاد طرح‌های متنوع و متفاوت بر روی این فضا، به سادگی می‌توان از این هنر استفاده کرد.
بنابراین در صورت بلامانع بودن هزینه موجود برای پتینه کاری در نمای بیرونی ساختمان، می‌توان از آن بهره‌مند شد.

مدرن سازی وسایل

برای ایجاد تغییر در دکوراسیون منزل، ابتدا باید تمامی وسایل یکنواخت در داخل منزل را دگرگون ساخت. برای انجام یک تحول بزرگ، ابتدا باید وسایل قدیمی را به صورت دیگری از مدرن شدن یا آنتیک سازی به وجود آورد.

با هنر پتینه کاری، ظاهری بسیار متفاوت و زیبا برای ساختار وسیله به وجود می‌آید.
مطلوبیت موجود برای ظاهر وسایل به کمک هنر پتینه، تاثیر زیادی بر روی دکوراسیون منزل با توجه به ساختار داخلی منحصر به فرد و با نمایی خاص است.

کابینت پتینه کاری شده

کاربرد پتینه کاری در تغییر دکوراسیون منزل

پتینه، یک هنر ماندگار، با استفاده از رنگ و ابزار متفاوت، برای شکل دهی بیشتر به ساخت دیوار و سقف،؛ با بافت خاص و زیبا است.
برای بهره‌مندی از این هنر، باید از افراد خلاق و متخصص در این زمینه استفاده کرد.

البته متخصصان در این زمینه، باید تجربه کاری و سابقه طولانی از انجام این هنر را در کارنامه خود داشته باشند. افراد فعال در این زمینه، باید هنرمند و خلاق باشند.

امروزه بهره‌مندی از هنر پتینه کاری، در طراحی دکوراسیون داخلی، دارای جایگاه بسیار ویژه به خود است.
البته پتینه کاری نیز در دو نوع به کار می‌رود که شامل:

  • پتینه با ساختار برجسته
  • پتینه صاف

البته بهره‌مندی از پتینه برجسته، برای دکوراسیون با سبک، کلاسیک، به کار می‌رود. اما بهره‌مندی از پتینه صاف، برای بیشتر دکوراسیون‌ها در داخل منزل، کاربرد دارد.

البته برای دکوراسیون مدرن، عملکرد بیشتری دارد. از جمله ویژگی بسیار مثبت در رابطه با این هنر، باید نسبت به هنر نقاشی و کاغذی دیواری به آن اشاره داشت.
حتی بهره‌مندی از این هنر، بسیار مقرون به صرفه و دارای زیبایی خاص و چشم نوازی برای مشاهده کنندگان است.

برای افرادی که به دنبال کاهش هزینه‌های خود در تغییر دکوراسیون منزل می‌باشند؛ استفاده از هنر پتینه کاری پیشنهاد می‌شود. پتینه کاری دارای تنوع بسیار نامحدودی در طرح و اجرایی سازی خود دارد.
البته متناسب با نظر و سلیقه افراد، می‌توان به صورت مجلل و یا مدرن از آن استفاده کرد. زمان ماندگاری و استفاده از آن در طولانی مدت، به سادگی امکان پذیر است.

بخش‌های دیگری که می‌توانند از این هنر ماندگار استفاده کنند شامل:

  • مدارس
  • شرکت
  • بیمارستان

تمامی موارد فوق، از ماندگاری بالای هنر پتینه کاری، به جای نقاشی ساختمان و کاغذ دیواری، برخوردار هستند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *